آلترناتیو

ماتم نگیرید! سازماندهی کنید!

ویژه نامه آلترناتیو

برهنگی، جوامع و دولت های مدرن
آرمین نیکنام


اول) هگل به عنوان یکی از شناخته ترین فلاسفه ی پس از روشنگری جامعه را با ترکیب »جامعه ی ارگانیک« تعریف می کند. بر طبق این تعریف از بدو زندگی اجتماعی، کودکان با شرایط جامعه ی خویش خو گرفته و پس از آن که در آن نقش پذیر شدند؛ مانند ارگان های یک بدن عمل می کنند که همگی پیگیر سلامت جسم انسان هستند و از هیچ یک از ارگان های جسمی نیز خود به خود  عملی سر نمی زند که به سایر ارگان ها آسیب برساند. انسان ها نیز در شرایط ایده آل سعی در تعامل کامل با یکدیگر به منظور پیگیری اهداف معین جامعه ی خویش دارند.
دوم) مساله ای که هگل از آن غفلت ورزیده است را »کارل مارکس« مورد اشاره قرار می دهد: ”این آگاهی انسان ها نیست که هستی اجتماعی آن ها را می سازد؛ بل هستی اجتماعی ست که آگاهی از آن بر می خیزد.» هگل با غفلت ورزیدن از این مقوله و هم سان پنداشتن بدن انسان ها و جوامع بشری، در واقع همان تاریخیت جوامع انسانی که خود بر آن تاکید داشت را  مورد غفلت قرار داد. جوامع بشری با پیشرفت سیر تاریخ‌ و رشد ”آگاهی از آزادی“ نیازهای جدیدی پیدا می کنند و این نیازها را به هر کودکی که  به این جوامع وارد گردد، تزریق خواهند کرد. بنا بر این رفتار ارگانیک جوامع، نه صرفا در راستای اجرای مصالح جامعه، بلکه در راه اجرای ”مصالح مسلط جامعه“ خواهند بود.

سوم) مسئله ای که بعدها ”میشل فوکوبه صورتی عمقی به آن وارد شد، این بود که جوامع عناصری را که در رد منافع تزریق شده بر می آیند و آن چه که از جوامع برگرفته اند را بر نمی تابند، را به مثابه عناصری بیمار معرفی نموده و در صدد مطرود ساختن آن ها بر می آید. این گونه طرد، در ابتدا به صورت بیماری و سپس به عنوان نوعی جرم تعریف می شد. مجازات های اعمال شده بر مجرمین در ابتدا معطوف به جسم و بسیار بی رحمانه صورت می گرفت. فوکو درمراقبت و تنبیه“ به بازخوانی روندی می پردازد که در آن، تمرکز از روی بدن ها برداشته شد و مجازات های بدنی به حاشیه رانده شدند. فوکو که سعی داشت به بررسی و انتقاد از همان چیزی که مورد تمجید هگل واقع شده بود، یعنی عقلانی شدن حکومت ها بپردازد؛ به این مورد اشاره می کرد که عقلانی شدن حکومت ها به هیچ عنوان دال بر از میان رفتن خشونت نیست. علاوه بر این،جودیت باتلر“ به بازخوانی تبار جنسیت به مثابه یکی از همان تزریقات اجتماعی می پردازد. همان طور که دوبووار معتقد بود ”کسی زن زاده نمی شود، بلکه زن می شوند“ باتلر معتقد است:‌ ”کسی مرد و یا زن زاده نمی شود، بلکه مرد و یا زن می شود“ و در ”مسئله ی جنسیت“ نیز به بازخوانی نقش اجتماع در زن شدن، یا مرد شدن می پردازد. در هر دو مورد با ابژه گونگی بدن هایی مواجه هستیم که هر چه بر آن ها محول می شود را از اجتماع می گیرند.
چهارم) فوکو با اشاره به دولت های مدرن در ”تاریخ جنسیت“ به ورود دو نوع تکنیک که اولی از نوع سوبژکتیو و دومی از نوع ابژکتیو است، تلاش آن ها در ادغام تمامیت طلبی و فردیت گرایی را مورد واکاوی قرار می دهد. بدین سان، دولت ها به واسطه ی فردیت بخشی، و تمامیت گرایی سعی می کنند هم زمان ساختارهای مدرن را به نقطه ی اوج برسانند.
پنجم) آگامبن با پیگیری آن چه فوکو نتوانست در ”زایش بیوپولیتیک“ تکمیلش نماید، سعی در یافتن آن نقطه ای کرد که در آن، دولت ها در عین ”فردیت بخشی“ تمامیت طلب هستند. در این راستا، او با ارائه ی تمثیل زبان گشودن جانوران معتقد است دولت های مدرن با استقرار نظم سیاسی خود و ورود دادن سیاست به عرصه ی ”حیات برهنه“ انسان را به سویی سوق می دهند که او با وجود عبور از حیات برهنه، کماکان آن را در خود دارد. همان گونه که جانوران، با گذر از آوا، و حفظ آن در خود، به واقع زبان می گشایند. با این اوصاف، حاکمیت،‌موجودیتی فرازیستی و فراقانونی می یابد. به گفتار هگل ”دولت، معیشت الهی بر روی زمین است“ و بدین شکل، دولت علنا تبدیل به ”دیگری بزرگ“ی می شود که در همه حال وجود خواهد داشت.
ششم) تفاوتی هستی شناختی میان رویکردهای آگامبن و فوکو وجود دارد. آگامبن برخلاف رویکرد ایجابی فوکو، رویکردی کاملا سلبی اتخاذ می نماید. فوکو معتقد است که قدرت سوژه ها را تربیت می کند و قدرت را بر آن ها اعمال     می کند. قدرت حتی بر کسانی که به آن دسترسی ندارند نیز اعمال می شود و برای آن ها مسیر تعیین می کند. در مقابل؛ رویکرد سلبی آگامبن از آن جا بر  می خیزد که وی معتقد است برای تشکیل هژمونی و استقرار دولت؛ انسان باید در قدم اول حیات برهنه را واگذارد. از محل این واگذاری، حکام و حاکمیت ها قدرتی فراتر از مناسبات نیرویی بدست می آورند.
Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

اطلاعات

این ورودی در آوریل 2, 2012 بدست در عمومی فرستاده شد.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: